اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا
جمعه ٢٩ تير ١٣٩٧

طلبه باید راه را با معرفت و علم و یقین انتخاب کند و با معرفت و علم و یقین هم آن را ادامه دهد.
 
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 7515
 بازدید امروز : 37
 کل بازدید : 1255995
 بازدیدکنندگان آنلاين : 8
خانواده و رسانه (١)؛ رایانه و اینترنت

                          خانواده و رسانه (1)؛ رایانه و اینترنت                          

زماني بود که وقتي نام خانواده برده مي­شد محفلي گرم و صميمي با حضورپدر و مادر و فرزندان در ذهن نقش مي­بست. در قاب تصوير ذهن، افرادي را مي­ديدي که عاشقانه به روي هم لبخند مي­زنند،آن قدر صميمي و دوستانه به هم مي­نگرند که در کوتاه­ترين زمان غم­ها و شادي­هاي هم را درک مي­کنند. اما امروز چطور؟! ... خانه ديگر آن چهار ديواري بسته نيست، بلکه پنجره­هاي بزرگ بر روي آن باز شده است و نحوه ارتباط اعضاي خانواده به جهت ورود ماهواره، رایانه و اينترنت، تلويزيون، موبایل، مجلات و... دگرگون گشته است.

کارشناسان چند نقش و کارکرد عمده براي رسانه عنوان کرده­اند. از جمله کمک به فرآيند ايجاد هويت، کمک به فرآيند معنايابي، لذت بخش بودن و سرگرم کردن. به طور عمده از طريق رسانه هاست که مردم انگيزه پيدا مي­کنند تا درباره موضوعات مختلف فکر کنند.1

در سال­هاي اخير فرهنگ پذيري به عنوان يکي از مهم­ترين آثار رسانه­ها توجه محققان را به طور جدي جلب کرده است و پژوهش­های گسترده­ای پیرامون محتواي رسانه­ها و تأثير برنامه­هاي آن­ها در مسائل سياسي، مصرف و سبک زندگي، خشونت و پرخاش­گري آغاز شده است. در خانواده­ها، گروه سني کودک و نوجوان بيشترين وقت خود را پاي تلويزيون صرف مي­کنند به همين دليل متخصصين اطفال به زوج­هاي جوان هشدار مي­دهند که در مورد ميزان استفاده کودکان از تلويزيون يک تصميم خردمندانه اتخاذ کنند. به اعتقاد متخصصان اعصاب، رخدادهاي محيطي و از جمله تلويزيون به طور چشم­گيري بر ذهن در حال رشد کودکان تأثير گذاشته و به آن شکل مي­دهد. اين تأثير اغلب ابعادي زيان­بار و مخاطره­آميز پيدا کرده است.2 البته اکنون بازی های رایانه ای و استفاده از گوشی همراه گوی سبقت را از تلویزیون گرفته که آثار به مراتب زیانبارتری بر جای می گذارد.

به گفته کارشناسان، انفعال فکري، رفتارهاي ناسازگار مانند خشونت و شتاب­زدگي، ضعف تحصيلي پيامدهايي است که استفاده بيش از حد کودکان از برنامه­هاي تلويزيون به همراه آورده است. آنان مي­گويند: بايد در مورد تماشاي تلويزيون کودکان محدوديت­هاي شخصي در نظر گرفت. آن­ها حتي يک ساعت تماشاي تلويزيون در روز را براي کودکان زير سن دبستان زياد مي­دانند و معتقدند کودک بايد کم­تر از اين مدت از تلويزيون استفاده کند. براي بچه­هاي دبستاني و بالاتر مي­توان با مذاکره يک قانون منطقي ارائه نمود و انجام تکاليف کودکان نبايد با تماشاي تلويزيون همراه باشد.3

در زمينه استفاده از برنامه­هاي تلويزيون سياست خانوادگي و توافق والدين نقش به سزايي دارد. دقت بزرگ­سالان در انتخاب برنامه­ها، نشستن در کنار کودکان، گفت­وگو و سؤال کردن پيرامون برنامه­ها در اين مقوله نقش سازنده­اي مي­تواند ايفا کند. اصلاً توصيه نمي­شود که خانواده ها در اتاق شخصي کودکان تلويزيون قرار دهند، چون نظارت و کنترل را کم­تر مي­کند.4

توصيه شده است که کودکان را تشويق کنيم تا در مسابقات تلويزيوني و ورزش­ها شرکت کنند؛ در مورد نقش تبليغات و تأثيرشان بر خريد بحث کنيم و به آن­ها کمک کنيم برنامه­هاي مخصوص خودشان را انتخاب نمايند.5

هم­چنین، بايد گفت که در جوامع کنوني تلويزيون تأثيرگذارترين عامل در شکل دهي شخصيت افراد است. اين تصور که تلويزيون تنها يک وسيله سرگرم کننده است بس خطا و دور از واقعيت مي­باشد. تلويزيون در مقام يک معلم و جهان بين باز است و چون به صورت همگاني در دسترس است تأثيري بنيادي بر فرهنگ ما دارد. امروزه اين دستگاه بخشي از زندگي بشر امروز شده است و اغلب در مورد تأثيرهاي ظريف و تدريجي آن آگاه نيستيم.6

 بدون شک از اوایل قرن بیستم با توسعه رسانه­های جمعی میزان ارتباطات میان فردی کاهش یافته است. در سازمان­ها، در اجتماعات فامیلی و در خانواده­ها،افراد کمتر گفتگو می­کنند و یا این­که تمایل به گفتگو در بین انسان­ها کم شده است. اینترنت نقش گفت­وگو را کم­رنگ­تر کرده است و زنگ خطر جدی را برای ارتباطات انسانیبه صدا درآورده است.

امروزه هرکدام از اعضای خانواده وقتی از محل کار به خانه برمی­گردند به اتاق خود رفته و سرگرم فعالیت با رایانه خود و اینترنت می­شوند. حتی گاهی و برای برخی ها اغلب، چای، شام و صبحانه خود را روی میز رایانه میل می­کنند.

کاهش یا به مفهومی دیگر فقدان گفت­وگوهای خانوادگی به­طور حتم پس از مدتی میزان شناخت افرادخانواده را از یک­دیگر کاهش می­دهد و به کاهش میزان اعتماد اعضای خانواده به یک­دیگرمی­انجامد و نتایجی منفی را در پی خواهد داشت. از طرفی این فعالیت اعضای خانواده پساز مدتی به گوشه گیری (بالأخص نوجوانان) می­انجامد و رغبت به زندگی اجتماعی و تعاملخانوادگی را کاهش می­دهد.7

 اکنون اين فناوري نقش مهمي در زندگي كودكان ايفاء مي­كند و اين نقش به سرعت در حال افزايش است 8. به طوري­كه تعداد كودكان 17-2 سال كه رایانه را در منزل استفاده مي­كنند از 48% در سال 1996 به 70% در سال 2000 صعود كرده است.

بررسي­هاي آماري در سال 2000 بيان­گر اين مطلب است كه كودكان سن 7-2 سال به­طور متوسط 34 دقيقه در روز از رایانه استفاده مي­كنند كه اين زمان با افزايش سن طولاني­تر مي­شود (5-2 سالگي 27 دقيقه در روز، 11-6 سالگي 49 دقيقه در روز و 17-12 سالگي 63 دقيقه در روز).9 به طور متوسط كودكان آمريكايي 3-1 ساعت در روز از رایانه براي انجام تكاليف مدرسه، صحبت با دوستان به صورت آنلاين و بازي كردن استفاده مي­كنند.90% كودكان سن مدرسه در اين كشور به رایانه دسترسي دارند10.

آمارهای زیر سرعت و میزان رشد استفاده از اینترنت در ایران بویژه در میان نسل جوان را به خوبی نشان می­دهد:

در پایگاه اینترنتی «داده ها و آمار اینترنت» آمریکا ذکر شده است که ایران با داشتن 33 میلیون و 200 هزار کاربر که معادل 43 درصد جمعیت 77 میلیونی ایران هستند، مقام سیزدهم تعداد کاربران اینترنتی جهان را به خود اختصاص داده اند و جزو بیست کشوری هستند که کاربران اینترنتی زیادی دارند.11

آمار منتشر شده بر روی وب سایت Internet World Stats در ماه ژوئن سال 2011 نشان می دهد تعداد کاربران اینترنت ایران در سال 2011 نسبت به سال گذشته سه میلیون و 300 هزار و نسبت به سال 2009 در حدود چهار میلیون و 300 هزار نفر افزایش داشته است.آمار این وب سایت در سال 2010 تعداد کاربران ایرانی را 33 میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرده بود در حالی که آمار جدید این وب سایت تعداد کاربران ایرانی را 36 میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرده است، تعدادی که بیش از نیمی از کاربران اینترنت در کل خاورمیانه را تشکیل داده است.همچنین تعداد کل کاربران اینترنت در جهان بر اساس آخرین آمار دو میلیارد و 95 میلیون و 6 هزار و پنج نفر محاسبه شده است.12

گفتنی است از 5 سال گذشته تاکنون میزان دسترسی به اینترنت در کشورهای در حال توسعه با افزایش 18 درصدی همراه بوده و هم اکنون 62 درصد مردم از اینترنت بهره می‌برند، این در حالی است که سال 2006 این رقم 44 درصد بوده است.13

نقش رایانه و اينترنت در فروپاشي مباني فرهنگي و ارزشي بيشتر از تلويزيون و شبکه­هاي ماهواره­اي است. در تلويزيون به طور عمده القاي فرهنگي يا بي­فرهنگي به مخاطبان صورت مي­گيرد و مخاطب نمي­تواند به صورت تکراري، موضوع مورد نظر را دست کم در يک برنامه استفاده کند. در حالي که در رایانه و اينترنت اين­گونه نيست. کاربر مي­تواند موضوعات و تصاوير مورد نظر خود را به طور دل­خواه ذخيره نموده و هر زمان که بخواهد استفاده کند. هم­چنين رایانه زمينه خلوت را براي سوء استفاده­گري و نابهنجاري زايي فراهم مي­سازد؛ کاري که در رسانه­هاي عمومي به این راحتي ميسر نيست.

تحقیقی که در دانشگاه «کارنجی ملون» انجام شده بیان می­دارد استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی احساس بی­پناهی و تنهایی افراد را افزایش می­دهد و سلامت روانی کلی افراد را تحت تأثیر قرار  می­دهد. گروهی متشکل از 169 نفر در «پیتس بورگ» در سال اول و دوم  جهت استفاده از اینترنت مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات نشان داد که به همان اندازه که افراد بیشتر از اینترنت استفاده کرده بودند، رابطه کم­تری با دوستان خود داشتند. هم­چنین مشخص شد آن­ها کم­تر با افراد خانواده خود صحبت می­کردند، اضطراب روزانه بیشتری داشتند و احساس تنهایی و افسردگی بیشتری می­کردند. این نتایج هنگامی که روابط میان فردی هم مورد تحقیق قرار گرفت تکرار شد.14

«مایکل­ ای­ وینشتین» (استاد علوم سیاسی دانشگاه پوردو) معتقد است: استفاده کنندگان بیش از حد از اینترنت به تدریج قوه درک، مهارت­ها و صبر و عقل خود را در روابط اجتماعی از دست می­دهند. استفاده از اینترنت تاثیر منفی تلویزیون را بر روابط اجتماعی ما بیش­تر و بیش­تر می کند.15

گروهي از مخاطبان اينترنت کودکان هستند که بيش­تر وقت آنان را استفاده از بازي­هاي رايانه­اي پر مي­کند که افزايش سطح خشونت در کودکان و تقليد رفتارهاي پرخاش­گرانه از اثرات آن است. چون کودکان بيش­تر رفتارها را با ديدن و الگو پذيري ياد مي­گيرند و در برخورد با ديگران و در صحنه زندگي، خود را به جاي قهرمان داستان مي­پندارند و در صحنه­هاي واقعي زندگي نشان مي­دهند. کارشناسان پيامدهاي منفي اين پديده را اختلالات فيزيولوژيکي و روان شناختي همانند التهاب عصبي، خستگي، کاهش شنوايي، بي­خوابي، کم اشتهايي و سردردهاي مزمن و... بيان کرده­اند که با توجه به اين موارد بايد از اين آثارهاي منفي پيش­گيري کنند.16

در حال حاضر رقيبي جدی به نام تربيت رسانه‌اي از قبيل سي دي، ماهواره و اينترنت جايگزين فضاهاي تربيتي خانواده‌ها شده است. اين امر تهديدي واقعی و نگران كننده براي والدين محسوب مي‌شود.  وسايل ارتباط جمعي سرعتي وصف ناپذير يافته و زمان و مكان را درنورديده است و هيچ مانعي را بر سر راه خود برنمي تابد. نوجوانان كه بازيگران اصلي و سواران پيشتاز اين موج هستند، نيز بيش از هر زمان ديگري نياز به شناختن و شناخته شدن دارند.

خانواده‌ها نه مي‌توانند فرزندان خود را از دسترسي به علوم و فنون روز باز دارند و نه اين كه مي‌توانند آنها را در چارديواري اتاق خالي محبوس كرده و تمام اين وسايل ارتباط جمعي را از دسترس آنها دور نگه دارند، بلكه همه وظيفه داريم در اين گردونه علم و ارتباط، بچه‌ها را نسبت به خطراتي كه آرام آرام جسم، روح و روان آنها را تخريب مي‌كند آگاه سازيم و نحوه صحيح استفاده از اين وسايل ارتباطي را به فرزندانمان آموزش دهيم.

 

علل گرایش افراطی نوجوانان و جوانان به اینترنت

 علل جذب و گرایش بیش از حد انتظار نوجوانان و جوانان به اینترنت را می توان در امور زیر جست­وجو نمود:

 الف. امکانات چشم نواز و  جذاب اینترنت: ویژگی های جذاب اینترنت برای نوجوانان و جوانان عبارتند از:

  1.  پایگاه های اطلاعاتی و سایت­ها: که مجموعه ای از اطلاعات، بازی و سرگرمی، تصاویر، فیلم، نرم افزار و... در اختیار فرد قرار می دهند.
  2. موتورهای جست­و جو: موتورهای جست و جو از منابع وب هستند که می توان از آنها برای جست و جو درباره تمامی مسایل و موضوعات دلخواه استفاده کرد و به قول معروف از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آن یافت می شود.
  3. اتاق­های گفت وگو (چت­روم­ها): سایت های خاصی هستند که اجازه می دهند نوجوانان و جوانان مکالمه های آنلاین فردی یا گروهی با یکدیگر داشته باشند.
  4. پست الکترونیکی: نرم افزاری است که توسط آن می توان پیغام های خود را به نشانی های مشخص فرستاد یا دریافت کرد.
  5. وبلاگ­ها: وب سایت خاصی است که افراد می توانند افکار، احساسات و کارهای خود را در آنجا به رشته تحریر درآورد و از آنها نگهداری کنند، مطالب گوناگونی را در آن درج نمایند و با دیگران به تبادل لینک و ... بپردازند.

 ب. پرکردن اوقات فراغت:یکی از علل استفاده زیاد از اینترنت در میان نوجوانان و جوانان، پرکردن اوقات فراغت است. اکثر خانواده­ها نیز از این امر استقبال می کنند که نوجوانان در خانه و در کنار آنها با یک رایانه و اشغال خط تلفن سرگرم باشند، غافل از اینکه در صورت استفاده نامناسب از آن، ممکن است آثار منفی و زیانبار آن به مراتب بیشتر از  سرگرمی ها و منافع آن باشد.

 ج. فرار از واقعیت­ها، مشکلات و ناکامی های زندگی:اینترنت برای بسیاری از نوجوانان و جوانان پناهگاهی است که از مشکلات، دردها و رنج های خود به آن روی می آورند و به عنوان یک مأمن و ابزار سرگرم کننده به آن نگاه می کنند. در واقع این نوع استفاده بیشتر جنبه تخدیری داشته و تسکینی بر آلام و رنج­های روحی و روانی خواهد بود. به خصوص در خانواده هایی که تعامل والدین با همدیگر و فرزندان مناسب نیست یا والدین از همدیگر جدا شده اند.

 

آسیب­های استفاده از اينترنت به خصوص برای کودکان و نوجوانان:

شيوع استفاده از هرزه­نگاري اينترنتي:

 بررسی­های متعدد نشان مي­دهد که استفاده از سايت­هاي اينترنتي مختص به سکس رو به افزايش است. هر هفته صدها نفر به استفاده کنندگان از اين گونه سايت­ها افزوده مي­شوند.17

کارشناسان و محققان مي­گويند: اينترنت بسيار خطرناک است و يکي از دلايلي که موجب شده تا اين حد خطرناک باشد منحصر به فرد بودن آن است. اين خصيصه اينترنت که کاربران آن مي­توانند ناشناس باقي بمانند بسياري از افراد را آسيب­پذير نموده است. در گذشته اشخاص اين طور افسار گسيخته دچار فعاليت­هاي منحط جنسي نمي­شدند؛ چرا که لازمه آن رفت و آمد به اماکن خطرناک و پرمخاطره بوده است، اما در حال حاضر در خانه­ی امن و به صورت گمنام درگير اين مسائل هستند.18

فعاليت فيزيكي و تعاملات اجتماعي براي سلامت و خلاقيت كودك ضروري است در حالي كه اگر كودك مدت زمان زيادي را در مقابل صفحه رایانه بگذراند او را از ورزش و ديگر فعاليت­هایي كه براي تكامل وي مفيد مي­باشد بي­بهره مي­كند. به­علاوه كودكان ممكن است در معرض محتويات خشن و جنسي كه در حد سن آنها نيست قرار گيرند.

تأثیر اينترنت بر مهارت­هاي اجتماعي:

علي­رغم اين كه اينترنت به ­عنوان يك فناوري شگفت­آور معرفي شده است، بر مهارت­هاي اجتماعي افراد اثرات منفي دارد. بهترين راه براي كشف خود برای كودك در حال رشد و يادگيري، تعامل با ديگر كودكان مي­باشد. يادگيري از طريق تجربه و تحريك حواس اتفاق مي­افتد. زماني كه كودك از كامپيوتر استفاده مي كند این مسأله كم­تر اتفاق مي­افتد. كليك كردن بر موس و بازي­هاي رايانه‌اي پيشرفت مناسب مهارت­هاي اجتماعي كودك را به تاخير مي­اندازد. زماني كه كودك به اينترنت معتاد شد، انگيزه­اش براي تعامل با ديگران كم مي­شود كه خود اثرات منفي بر ارتباط شخصي و تعاملات اجتماعي دارد.

مطالعات اخير نشان مي­دهد كه استفاده از اينترنت سبب ايجاد احساس بدبختي، تنهايي و به طور كلي كاهش سلامت رواني مي­شود. اشخاصي كه از اينترنت بيش­تر استفاده مي­كنند دوستي­ها را كم­تر حفظ كرده، زمان كم­تري با خانواده صحبت مي­كنند، استرسورهاي بيش­تري را تجربه كرده­اند و احساس تنهايي و افسردگي مي­كنند.

بنابراین، استفاده از اينترنت به دلیل اینکه يك فعاليت زمان­گير است پس مي­تواند مدت تعامل اعضای خانواده­ را با یک­دیگر كاهش دهد.

بحران هویت جوانان:

جوان، به خصوص در دوران بلوغ که مرحله شکل گیری هویت اوست و همواره به دنبال کشف ارزش ها و درونی کردن آنها می باشد، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می شود و ناچار که در این دنیای مجازی، هویت خویش را از طریق جست­وجو پیدا کند و بدین سان، ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از نوجوانان راه را در اینترنت گم کنند و دوران هویت یابی خویش را بیش از پیش با بحران سپری کنند.

اعتیاد ا­ینترنتی:

یکی از خاصیت های خاص اینترنت جاذبه و گرایش مستمر به سیر و گردش در آن توسط استفاده کنندگان از آن است که پس از مدتی افراد را به شدتبه خود وابسته می­کند تا حدی که برای برخی افراداعتیاد اینترنتیمی­آورد.معتادين به اينترنت ساعت­هاي بسيار طولاني در طول روز را به استفاده از اين وسيله ارتباطي مي­گذرانند به نحوي كه عمل­كرد شغلي و اجتماعي آن­ها تحت تاثير قرار مي­گيرد. علت اعتياد به اينترنت در بسياري از اين افراد، دستيابي به راهي براي سركوبي اضطراب­ها و تنش­هاي زندگي است. به گفته پژوهش­گران احتمال اعتياد به اينترنت در افراد گوشه­گير و افرادي كه در ارتباط­­­هاي اجتماعي و بين فردي خود مشكل دارند بيش از سايرين است.19

علايم شناخته شده اين اختلال شامل:

  1. استفاده از كامپيوتر براي خوش­گذراني، شادي يا تسكين استرس؛
  2. احساس تحريك­پذيري غير قابل كنترل و افسردگي زماني كه از آن استفاده نمي­كنند؛
  3. صرف زمان طولاني و هزينه زياد براي نرم افزار و سخت افزار، روزنامه­ها و فعاليت­هاي مربوط به رایانه؛
  4. بي­خيال شدن نسبت به كار، مدرسه و خانواده. 20

ادامه آسیب­ها:

▪ دسترسي آسان به پايگاه­هايي كه تصاوير مربوط به بي­مبالاتي­هاي جنسي و خشونت ورزي و مصرف مواد را تبليغ مي­كنند.

▪ ظاهرشدن ناخواسته پيام­هاي مستهجن بر روي صفحه نمایش.

▪ اينترنت مثل تلويزيون مي­تواند زمان لازم براي مطالعه، بازي، فعاليت­هاي اجتماعي و بودن در دنياي واقعي را كاهش دهد.

▪ كودكان علاوه بر ديدن صفحه رايانه نياز دارند ساير حواس خود را مانند بويايي، شنوايي و لامسه پرورش دهند و با استفاده زياد از رايانه چشم، دست و ستون فقرات كودكان آسيب مي­بيند.

▪ تبليغات مربوط به مصرف سيگار و مشروبات الكلی بر صفحه اينترنت بدون محدوديت براي همه و از جمله كودكان ظاهر مي­شود.

▪اشخاص ناشناس و حتي افراد كودك آزار مي­توانند سهمي در برقراري ارتباط با كودك از طريق پست­هاي الكترونيكي (E-mail) و اتاق­هاي گفتگو (chat room) داشته باشند.

▪ در آگهي­هاي بازرگاني با استفاده از بولتن­ها، جوايز بازي­ها و تصاوير رنگي از كودكان سوء استفاده مي­شود.

▪ اغلب براي مقاصد بازاريابي با استفاده از شخصيت­هاي آشناي كارتوني از كودكان اطلاعات شخصي گرفته مي­شود.

▪ از قصه گويي براي فروش كالاهاي تجاري و نه ايجاد كنجكاوي در ذهن پوياي كودكان استفاده مي­شود.

▪  علاوه بر تصاویر مبتذل و مستهجناینترنت، خطرات دیگری نیز از جمله کلاه­برداری و اغفال از طریق نامه­های الکترونیکیجوانان را تهدید می­کند.

 

نكاتي براي والدين

- در مورد اينترنت اطلاعات بيش­تري به دست آوريد و مهارت خود را در استفاده از آن افزايش دهيد.

- فعاليت­هاي سني و رشدي مناسب با كودكان خود را تعيين كنيد. مثلاً كودكان سنين دبستاني به نظارت مستقيم و هشدار مداوم در مورد تبليغات و ورود به اتاق گفتگو (chat room) نياز دارند و لازم است به نوجوانان يادآوري شود كه به رعايت نكات ايمني در اينترنت و مدت زمان استفاده از آن توجه داشته باشند.

- همراه با كودك از اينترنت استفاده كنيد. با هم پايگاه­ها را جستجو كنيد و نقش تبليغات را توضيح دهيد.

- بر خطرات اصلي اينترنت تمركز كنيد.

- اين قانون مطلق را تكرار كنيد كه نبايد هرگز كسي را از طريق اينترنت ملاقات كرد.

- از نرم افزارهاي فيلتركننده استفاده كنيد.

- پايگاه­هاي كتاب­خواني براي كودكان مناسبند و او مي­تواند به تنهايي به آن­ها مراجعه كند. براي نظارت آسان­تر والدين بر كودكان بايد رايانه را در محلي عمومي و قابل دسترس براي همگان قرار داد.

- اجازه ورود به اتاق گفت وگوي اينترنتي (chat room) را فقط با نظارت بدهيد.

- در زمان استفاده از اينترنت الگوي خوبي براي كودك باشيد و زمان استفاده را به هدفي خاص محدود كنيد.

- در مورد مسائلي كه در رابطه با فعاليت­هاي ­رایانه­ای و اينترنتي در مدرسه كودك اتفاق مي­افتد اطلاعات به دست آوريد.

- توجه جدی خانواده­ها به ارزش­هاي ديني و معنوی و سنت­های ملی مانند صله ارحام و رفت وآمد با فاميل و ارحام در اعياد و مناسبت­ها و... مانع از بروز بسیاری از این آسیب­ها و از هم پاشيده شدن خانواده­ها مي شود.

کاظم علی­محمدی

دانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

ادامه دارد...

 

اين اصطلاحات هر چه زيادتر شود، اگر با تهذيب و تقوى همراه نباشد، به ضرر دنيا و آخرت جامعه مسلمين تمام مى‏شود... علم توحيد هم اگر با صفاى نفس توأم نباشد، وبال خواهد بود.

اوقات شرعی